Soukromá televize dostala pokutu za nevyváženost Doporučený

Pan Moravec má pravdu. Hovořit jen o tom co se líbí probruselskému vedení ČT a jinak "pst..." Pan Moravec má pravdu. Hovořit jen o tom co se líbí probruselskému vedení ČT a jinak "pst..."

Ať žije svoboda slova! Soukromá televize TV Barrandov dostává pokuty za nevyváženost. Poslední pokutu 400 tisíc korun dostala od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) za "neobjektivitu a nevyváženost v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa". V pořadu si totiž dovolil majitel TV Barrandov Jaromír Soukup neodpustitelnou věc. Kritizoval firmy, které dostávají pobídky od státu a přitom vyvádějí peníze do zahraničí. A co víc. Jako příklad uvedl pouze automobilku Škoda Auto, veliký zdroj reklam pro všechna média a ta neměla dokonce ani možnost se hájit. Tak alespoň zdůvodnil podle ČTK udělení pokuty předseda Rady Ivan Krejčí: „Problém je, že v pořadu Soukup prezentoval výběrově určitá fakta a  firma se neměla možnost hájit."  Postup RRTV je mementem pro všechna média, která si dovolí kritizovat nějakou velkou firmu za čerpání dotací a nepřidá k tomu hned rešerši všech dalších podobně se chovajících firem. Zřejmě si RRTV bere příklad z opozice, která také z cca 70 firem čerpajících před 18 lety dotace z EU na svá "ptačí hnízdečka" honí již 3 roky jedinou firmu premiéra Babiše. 

Naivně jsem si až dosud myslela, že pokud napadne novinář nějakou firmu za nekalé chování, může se tato firma bránit a vyhraje-li soud, pak dostane novinář právem postih za pomluvu. Pan Ivan Krejčí mne vyvedl z omylu. Podle něj se nemusí bránit firma, ale novinář, který odhalil její nekalé chování:"Televize se proti pokutě může bránit, pokud s ní nebude souhlasit. Může to napadnout žalobou a bude rozhodovat soud“. Jak je vidět, RRTV supluje naše soudy ještě před tím, než se vůbec o něčem dozvědí. Zajímal by mne postoj právníka, odkud bere RRTV možnost uvalovat pokuty jen proto, že se jí něco nelíbí, aniž o nich rozhoduje soud.  

Vláda, která má podle svých slov za stěžejní program boj s korupcí, místo toho, aby zajásala, že se konečně nalezl odvážný novinář, jehož  médium si dovolí upozornit na finanční nešvary a poslala Nejvyšší kontrolní úřad zkontrolovat, zda je pravda, na co upozornil, mlčí k tomu, že její RRTV napaří bez soudu pokutu tomuto investigativnímu novináři aniž cokoliv vyšetří a  firma si může dál dělat co chce a stát jí dál bude platit dotace, s nimiž bude nekale nakládat.

A to není jediná pokuta, kterou RRTV od pana Soukupa požaduje. Letos v dubnu  měla jeho televize zaplatit 200 tisíc korun za podle RRTV "tendenční a nevyváženou reportáž v pořadu Moje zprávy z  listopadu 2018. V reportáži Ryba smrdí od hlavy se zabývala státními zakázkami pro agenturu Dorland a podle RRTV prezentovala předem stanovený pohled snažící se ovlivnit postoje diváka ve prospěch záměru tvůrců." Zdůvodnění budí úsměv. Přece každý reportér, pokud zjistí nekalé jednání , tak se snaží upozornit, že má pravdu on a ne jím kritizovaná firma. Kde bere RRTV dopředu přesvědčení, kdo má pravdu, aniž věc nechá soudně přešetřit? 

Až dosud jsem si myslela, že v právním státě by postih měl dostat novinář od soudu, pokud jím napadená firma prokáže, že se chová podle zákona a on jí ublížil. Takto jen RRTV vysílá signál, že si mají novináři dát pozor a raději jen chválit a do investigatismu se nepouštět.

Silně to revokuje vzpomínky na dobu před 30 lety, kdy se o svobodě tisku nedalo hovořit.  Tehdy za postoj nevyhovující KSČ byl novinář bez soudu vyhozen či šel dokonce do vězení. Nyní KSČ vystřídala RRTV.  Je to velice, velice,  smutné!

Zveřejněno v MEDIOKRACIE

Nejnovější od IVANA HASLINGEROVÁ

ÚVODNÍ FOTA A VIDEA

Právě přítomno: 656 hostů a žádný člen

Odebírejte Fragmenty

 

NEJVÍCE ČTENÉ ČLÁNKY

Kliknutím na obrázek získáte článek


Style Setting

Fonts

Layouts

Direction

Template Widths

px  %

px  %